دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
18 مرداد 1403 - 10:47
تلفن وزارت خارجه ایران این روزها بیشتر از قبل به صدا در می‌آید و در پشت آن اغلب شخصیت‌های غربی حضور دارند که ایران را به خویشتن‌داری در مقابل اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی دعوت می‌کنند.
اخیرا وزرای امور خارجه انگلیس، اتریش، مصر، مجارستان، اسلوونی به صورت تلفنی با سرپرست وزارت خارجه کشورمان گفت‌و گو کرده‌اند و نسبت به ایجاد تنش در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند.
دیپلمات‌های غربی در حالی سعی دارند شیپور را از سر گشاد آن بنوازند که اغلب همین کشورها نسبت به محکوم کردن این اقدام تروریستی امتناع ورزیده و بیشتر از آنکه این تماس‌های تلفنی برای ایجاد یک جو آرام باشد به نوعی سوگیری و طرفداری از رژیم اسرائیل تعبیر می‌شود.
در این ترافیک دیپلماتیک وزرای خارجه بعضی از کشورهای عربی با کشورمان تماس گرفته‌اند و وزیر خارجه اردن بعد از دو بار تماس تلفنی اقدام به سفر به ایران کرد. سفری که با گمانه‌زنی‌های خاص رسانه‌ای در مورد پیام‌آوری اردنی‌ها از سوی آمریکا همراه بود. گویا الصفدی حاوی موضع کشورش در این میان بود.
همچنین «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز با همین روش تکراری در تماسی تلفنی با «مسعود پزشکیان» نسبت به ایجاد تنش در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد که با پاسخ قاطع رئیس جمهور کشورمان مواجه شد.
رئیس جمهور در پاسخ به تماس تلفنی ماکرون گفت: «رژیم صهیونیستی با اقدامات جنایتکارانه و تروریستی خود علیه مردم غزه و همچنین ترور شهید هنیه به عنوان میهمان رسمی  ایران به دنبال آتش‌افروزی در منطقه است. آمریکا و کشورهای غربی نیز به جای محکومیت، این رژیم را در ارتکاب جنایت، نسل‌کشی و ترور حمایت کرده‌اند.»
وی افزود: «اگر آمریکا و کشورهای غربی واقعا به دنبال جلوگیری از جنگ و ناامنی در منطقه هستند، باید این رژیم را وادار به توقف نسل‌کشی و حملات به غزه و پذیرش آتش‌بس کنند. ایران در چارچوب معاهدات و قوانین بین‌المللی هرگز در مقابل تعدی به منافع و امنیت خود سکوت نخواهد کرد.»
در همین راستا «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه در گفتگوی تلفنی با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد: « این اقدام برخی کشورهای اروپایی و نیز سکوت آنها در قبال جنگ افروزی صهیونیست‌ها در یمن و لبنان، موجب ترغیب و تشویق این رژیم در تداوم اقدامات تجاوزکارانه خود شده که منجر به مخاطره انداختن صلح و ثبات در منطقه خواهد شد.»
اروپایی‌ها اگرچه به نظر می‌رسد به صورت واسط آمریکایی‌ها و از سوی ایالات متحده برای منصرف کردن ایران برای پاسخگویی به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی ماموریت یافته‌اند اما پیشتر راه‌های دیپلماتیک برای پیگیری این روند را خود بسته‌اند.اروپا با همدستی آمریکا نسبت به برگزاری جلسه شورای امنیت برای محکوم کردن اقدام تروریستی اسراییل جلوگیری به عمل آورده‌اند و خود با حمایت‌های بی‌چون و چرا از اسراییل به تنش‌ها دامن زده‌اند.اما همین کشورها در گفت‌وگوهای خود با مقامات کشورمان نسبت به حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی خود تاکید کرده‌اند. در همین راستا باقری در گفت و گو با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت ملل متحد به درخواست جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی در جلوگیری از محکومیت ترور اسماعیل هنیه در تهران را تقبیح نمود و تاکید کرد این اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی موجب به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه خواهد شد و جامعه بین‌المللی باید برای حفظ صلح و ثبات بین‌المللی در مقابل این رژیم جنایتکار بایستد.

ارسال نظرات